Vårda Ögonblogg


15/05/2013

Enkla sätt att hålla ner priset på en ögonoperation

Tips! Spara på din ögonoperationen

Det kanske är så att du tycker priset är en aning dyrt för en ögonoperation. Ibland kan det vara så att man helt enkelt inte har räknat på så mycket pengar man annars i vanliga fall lägger på exempelvis glasögon och linser. Men för den som fortfarande inte är övertygad kommer jag tipsa om vad Vårda Ögonklinik kan göra för att hjälpa dig med priset.

Bruttolöneavdrag – Låt din arbetsgivare hjälpa till. Spara upp till 13000kr!

Det mest förmånliga avdraget för dig är förmodligen bruttolöneavdraget. Dock är det många som fortfarande inte verkar känna till det och ibland kan det tyckas lite väl komplicerat att räkna ut sitt faktiska pris. Det bygger på att din arbetsgivare har rätt att bekosta din privata sjukvård. Det blir skattefritt för dig men inte avdragsgillt gör din arbetsgivare. Lösningen är att man kommer överens med sin arbetsgivare vilket belopp som kan dras av din lön. Vi har ett mycket bra exempel på en lättöverskådlig tabell på hur mycket man kan spara här. Du sparar direkt på din ögonoperation och din arbetsgivare sparar exempelvis på de sociala avgifterna.

Student – 20% rabatt på NoCut

Är du student och har Mecenatkort sparar du hela 20% på en ögonoperation. Detta gäller både för NoCut och LASEK. Kom ihåg dock att vi på Vårda Ögonklinik inte opererar någon under 20år, det har med stabiliteten av synen vid ung ålder att göra. Mer om detta efter klicket.

Sponsring

Vårda Ögonklinik kan även ingå i diverse sponsringsavtal för dig. Du kanske har passion för något som du ger utlopp för i en förening, blogg eller verksamhet? Vill du veta mer? Tveka inte att kontakta max [a] varda.se .

Max Jönsson
Bloggskribent för Vårda Ögonklinik

08/05/2013

Fimpa inte din syn!

Ögonoperation grå starr - cigarettrökning

Om du är rökare löper du dubbelt så stor risk för den åldersrelaterade ögonsjukdomen makuladegeneration, även kallat kort för AMD – den absolut vanligaste sjukdomen som kan drabba ditt öga. Uppkommer i de flesta fallen vid hög ålder. Detta sker kort summerat p.g.a. förändringar i den gula fläcken – det skarpa syncentrat i ögat, vilket leder till oskarp syn. Tyvärr går det inte att behandla med dagens medel.

En studie gjord 2008 tydliggjorde sambandet mellan rökning och AMD. Rapporten visade på att gruppen rökare hade en 47% högre risk för att utveckla det tidiga skeendet av AMD. Dessutom såg man att medelsnittet av när en rökare utvecklade AMD var 69,2år, rökare som hade slutat 72,3år och de som aldrig hade rökt 74,4år.

Det finns en rad faktorer som bidrar till uppkomsten av AMD. När det gäller rökning är det två huvudfaktorer som är boven i dramat:

  • Blodomloppet kring ökat minskar.
  • Antioxidanter/vitamin-nivåerna i din kropp sänks. Beror på att kroppen frigör fler fria radikaler vid rökning.

Grå starr (fläckar på ögats lins) är också en sjukdom du löper större risk för om du är rökare – en riskökning med hela 50%. Sjukdomen börjar med små fläckar som sedan kan breda ut sig. Till skillnad från AMD är detta något man kan behandla med en ögonoperation. Du kan läsa mer om hur vi går tillväga med behandlingen här.

Naturligtvis är det inte bara rökning som orsakar dessa två sjukdomar, men forskning pekar tydligt på att risken ökar nämnvärt.  Kom ihåg att ta dina vitaminer, rör på dig och fimpa ciggen – istället för synen.

Max Jönsson
Bloggskribent för Vårda Ögonklinik

04/05/2013

Trötta ögon framför datorskärmen? Allt om CVS

Slipp trötta och torra ögon framför datorskärmen

Ett av de största problemen med påfrestningar på ögat är vår konsumering av information via datorskärmar. Enligt en studie är det 70-75% av den Amerikanska befolkning som lider av detta problem. Forskning har också pekat på att vår produktivitet sjunker och ditt arbete blir lidande på grund av detta. Problemet benämns CVS och står för Computer Vision Syndrome.
Vilka symptom man får av CVS:

  • Huvudvärk
  • Stress på ögonen
  • Oskarp syn
  • Smärta i nacke och skuldror

Hur gör man för att bäst slippa detta? Det absolut vanligaste felet man begår är ljusstyrkan på skärmen. Ja, när rörde du inställningarna för detta sist? Det är faktiskt så att man inte ska sitta med samma inställningar på sin skärmenhet  beroende på ljuset man har runt om sig. Justera din ljusstyrka så att den matchar din omgivning, du använder som referens de vita partierna i skärmen. Fler faktorer för att minimera bördan innefattar:

  • Se till så att man har en skärm som minimerar reflektioner d.v.s. matta skärmar
  • Ta en paus varje kvart och fokusera din syn på något annat
  • Blinka oftare!
  • Justera din skärm så att den ligger lite under höjdled (10-15grader)
  • Förstora texten på din skärm
  • Vid långa textstycken, se till så att du läser det med svart text och vit bakgrund.
  • Kontrollera din syn regelbundet

Hjälper inte detta bör man konsultera sin ögonläkare. Och kom ihåg att detta gäller för alla typer av skärmar, ex. din smartphone, bärbara dator och tablet!

MVH
Max Jönsson
Bloggskribent för Vårda Ögonklinik

01/05/2013

Tio näringsämnen som skyddar ögats hälsa

 

Forskning pekar på att Antioxidanter kan vara en god källa för att reducera risken av grå starr och glaukom. Vissa specifika vitaminer som A och C kan förebygga blindhet och även den skydda mot glaukom.

Andra ämnen kan bromsa en av de absolut vanligaste ögonsjukdomarna; åldersrelaterad makuladegeneration/skada på gula fläcken (AMD). Även de essentiella fetterna från Omega-3 hjälper dig från symptom som torra ögon och kan bilda ett skydd mot ögonskada.

Det spelar alltså ingen roll om du är opererad av en ögonlaser eller inte. Detta är nyttig information för oss alla.

Näringsämnen – Ögats essentiella nyttigheter

Här kommer en kort lista över näringsämnen. Mängden RDI (det rekommenderade dagliga intaget) kommer jag hänvisa till livsmedelsverkets tabeller (du hittar en länk längre ner) då det varierar starkt beroende på exempelvis graviditet, kön och ålder. Observera att är du en en individ som löper en större risk för vissa ögonsjukdomar, så bör du ta kontakt med din ögonläkare då du kan behöva ett större RDI än normalt.

Betakaroten

  • Kan bromsa AMD
  • Naturliga källor: Morötter, spenat, kål och sötpotatis

Flavonoider

  • Kan skydda mot Grå starr och AMD
  • Naturliga källor: Te, citrusfrukter, blåbär, körsbär, soja-produkter och rödvin

Luthein och Zexhantin

  • Bildar ett okulärt skydd mot UV-strålning. Kan skydda mot Grå starr och AMD
  • Naturliga källor: Spenat, kål, blad från rädisor och squash

Omega 3

  • Hjälper mot AMD och torra ögon.
  • Finns i: Fisk som Lax, Makrill och sill. Även i valnötter och linfrö.

Selen

  • Reducerad risk för AMD
  • Naturliga källor : Skaldjur och brunt ris.

Vitamin A

  • Kan skydda mot dåligt mörkerseende och torra ögon
  • Naturliga källor: Biff- och kycklinglever, ägg, smör och mjölk

Vitamin C

  • Kan reducera din risk för Grå starr och AMD
  • Naturliga källor: Apelsiner, citron, melon och kål.

Vitamin D

  • Reducerar risken för AMD
  • Naturliga källor: Lax, sardiner, makrill, mjölk och det viktigaste av dem alla solljus. Din kropp producerar detta naturligt från solljuset.

Vitamin E

  • Reducerar risken mot AMD
  • Naturliga källor: Mandel, solrosfrön och hasselnötter

Zinc

  • I kombination med Vitamin A kan det hjälpa mot dåligt mörkerseende och AMD
  • Naturliga källor: Biff, ostron och kalkon (det mörka köttet)

Balanserad kost – Överdriv inte!

Viktigaste av allt är att du håller en naturlig och balanserad kost. Glöm inte grönsakerna och fisken helt enkelt! Överdriv inte med supplement då detta kan leda till motsatt effekt.  Nivåerna för RDI hittar du här på Livsmedelsverkets hemsida

Desstom bör man vara försiktig då kombinationen av exempelvis betakaroten och rökning kan vara farlig. Just rökning och dess negativa effekt mot ögat är ett kapitel för sig och kommer att utvecklas i ett framtida inlägg.

MVH
Max Jönsson
Bloggskribent för Vårda Ögonklinik.

 



 
Domain: varda.se