Vårda Ögonblogg


01/05/2013

Tio näringsämnen som skyddar ögats hälsa

 

Forskning pekar på att Antioxidanter kan vara en god källa för att reducera risken av grå starr och glaukom. Vissa specifika vitaminer som A och C kan förebygga blindhet och även den skydda mot glaukom.

Andra ämnen kan bromsa en av de absolut vanligaste ögonsjukdomarna; åldersrelaterad makuladegeneration/skada på gula fläcken (AMD). Även de essentiella fetterna från Omega-3 hjälper dig från symptom som torra ögon och kan bilda ett skydd mot ögonskada.

Det spelar alltså ingen roll om du är opererad av en ögonlaser eller inte. Detta är nyttig information för oss alla.

Näringsämnen – Ögats essentiella nyttigheter

Här kommer en kort lista över näringsämnen. Mängden RDI (det rekommenderade dagliga intaget) kommer jag hänvisa till livsmedelsverkets tabeller (du hittar en länk längre ner) då det varierar starkt beroende på exempelvis graviditet, kön och ålder. Observera att är du en en individ som löper en större risk för vissa ögonsjukdomar, så bör du ta kontakt med din ögonläkare då du kan behöva ett större RDI än normalt.

Betakaroten

  • Kan bromsa AMD
  • Naturliga källor: Morötter, spenat, kål och sötpotatis

Flavonoider

  • Kan skydda mot Grå starr och AMD
  • Naturliga källor: Te, citrusfrukter, blåbär, körsbär, soja-produkter och rödvin

Luthein och Zexhantin

  • Bildar ett okulärt skydd mot UV-strålning. Kan skydda mot Grå starr och AMD
  • Naturliga källor: Spenat, kål, blad från rädisor och squash

Omega 3

  • Hjälper mot AMD och torra ögon.
  • Finns i: Fisk som Lax, Makrill och sill. Även i valnötter och linfrö.

Selen

  • Reducerad risk för AMD
  • Naturliga källor : Skaldjur och brunt ris.

Vitamin A

  • Kan skydda mot dåligt mörkerseende och torra ögon
  • Naturliga källor: Biff- och kycklinglever, ägg, smör och mjölk

Vitamin C

  • Kan reducera din risk för Grå starr och AMD
  • Naturliga källor: Apelsiner, citron, melon och kål.

Vitamin D

  • Reducerar risken för AMD
  • Naturliga källor: Lax, sardiner, makrill, mjölk och det viktigaste av dem alla solljus. Din kropp producerar detta naturligt från solljuset.

Vitamin E

  • Reducerar risken mot AMD
  • Naturliga källor: Mandel, solrosfrön och hasselnötter

Zinc

  • I kombination med Vitamin A kan det hjälpa mot dåligt mörkerseende och AMD
  • Naturliga källor: Biff, ostron och kalkon (det mörka köttet)

Balanserad kost – Överdriv inte!

Viktigaste av allt är att du håller en naturlig och balanserad kost. Glöm inte grönsakerna och fisken helt enkelt! Överdriv inte med supplement då detta kan leda till motsatt effekt.  Nivåerna för RDI hittar du här på Livsmedelsverkets hemsida

Desstom bör man vara försiktig då kombinationen av exempelvis betakaroten och rökning kan vara farlig. Just rökning och dess negativa effekt mot ögat är ett kapitel för sig och kommer att utvecklas i ett framtida inlägg.

MVH
Max Jönsson
Bloggskribent för Vårda Ögonklinik.

 


Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>


 
Domain: varda.se