Med anledning av covid-19-situationen

Vi utför som vanligt undersökningar/mottagningar, operationer och kontroller på våra kliniker.

Coronaviruset påverkar mer eller mindre alla typer av företag. Det går inte att blunda för. Nu gäller det att vi alla har förståelse för situationen och låter processerna fortlöpa på bästa möjliga vis. Vi gör detta tillsammans – för samhällets skull.


Vi tar situationen på stort allvar och har vidtagit åtgärder för att reducera smittorisken på våra kliniker. Vi samarbetar med 1177.se (och Sveriges Landstings smittskydd) i denna fråga och samtliga av våra kliniker följer Folkhälsomyndighetens rekommendationer för handläggning av covid-19. Förutom detta arbetar vi alltid inom riktlinjerna som gäller klinisk verksamhet. Trygghet är en självklarhet hos oss. Du ska kunna känna dig lugn när du besöker våra kliniker.

Vid förkylningssymtom som ont i halsen, feber, hosta, värk eller andra symtom som påminner om influensa eller förkylning – så ber vi dig att inte komma till kliniken utan att hellre ringa till oss på 010-709 99 99 och boka en tid.

  • Samtlig medicinsk personal använder munskydd – nu även vid undersökning. Vi är kvalitets- och hygiensäkrade av Sveriges Landsting, enligt högsta standard för ögonkirurgi.
  • Vi utför rigorös rengöring efter varje patientbesök. Samtliga kontaktytor gällande mätinstrument, apparaturer, bord, stolar, armstöd, dörrhandtag och toaletter ytdesinfekteras ett flertal gånger varje dag.
  • Från och med 2020-03-23 ombeds patienters anhöriga/bekanta att ej vistas i våra lokaler.

Vi utför som vanligt undersökningar/mottagningsbesök, operationer och kontroller. Frågor välkomnas alltid och vi har öppet enligt sedvanliga tider. Ni når oss på 010-709 99 99.

(Har du allmänna frågor om covid-19 bör du ringa det nationella informationsnumret 113 13. Tjänsten är tillgänglig dygnet runt under årets alla dagar).

 Senast uppdaterad: 15:00 18 mar 2020 

Modern patientinformation för våra synfelsbehandlingar

Det har gått drygt 1 år sedan den första lanseringen av vårt digitala stödverktyg: Vårda Ögonklinik – på Google Play och App Store. 

Antal unika nedladdningar: 839 st (2020-01-16)

Vi kan nu konstatera att appen har hjälpt våra patienter i sin läkning och eftervård. Särskilt vad gäller ögonlaserbehandlingen NoCut®. 

Anledningen till att vi valde att bygga appen från första början var just på grund av ett patientönskemål. Efter en del förarbete kring detta insåg vi snabbt att det fanns ett stort behov hos våra kunder. Det märktes tydligt inom just ögonlasersegmentet – där vissa svårigheter att komma ihåg olika moment och sämre medicinsk följsamhet upptäcktes.

Det råder inga tvivel om att antalet nedladdningar tyder på ett klart behov för en sådan här app inom ögonlasersegmentet.  Ett omfattande fragment av vårt totala privata patientflöde år 2019 laddade ned appen. Detta trots enbart organisk spridning.

På samtliga Vårda Ögonkliniker har informationen nått kunden i form av muntligt och skriftligt material. Det har varit tydligt för kunden att det är ett stödverktyg som syftar till att påminna och guida kunden/blivande patienten till en förbättrad upplevelse – samt ett bättre resultat. Patientsäkerheten ökar således med denna typ av verktyg. 

Planen är att fortsätta med digitala verktyg, särskilt med appen och ständigt uppdatera tekniken och dess funktioner för att hjälpa våra kunder på bästa möjliga sätt. Efter mer än 20 år i branschen och med ökande digital utveckling i samhället, är det av stort intresse för oss att engagera våra patienter bättre.

Appen gagnar individen – patient och anhörig

Eftersom man som användare är anonym så innebär det att en bekant eller familjemedlem kan hjälpa dig att komma ihåg saker i behandlingsprocessen. Det betyder att du kan hjälpa ditt syskon, din vän eller din förälder att komma ihåg saker.

Kostnadsfri nedladdning, hur många gånger du vill. Det är en kostnadsfri tjänst för våra kunder – något annat vore olämpligt.

Appen är tillgänglig 24/7 – var du än befinner dig. Tillgänglighet är viktigt i hälso- och sjukvårdsbranschen. Informationstillgänglighet är desto viktigare idag jämfört med bara ett par år sedan. Tack vare vår app kan du vara ute på resande fot och fortfarande få all nödvändig information. Vi har fått höra från våra patienter att det är befriande att slippa använda papper. Ett papper kan lätt smutsas ned, skadas eller tappas bort. Det tillhör ju inte det normala att en telefon utsätts för detta.

Vi arbetar agilt för snabb utveckling

En stor fördel i den här typen av förändringsarbete är att vi har kompetensen in-house. Inom verksamheten. Det innebär att vi kan med relativ enkelhet bygga om och använda oss av iteration för att på bästa möjliga sätt leverera förbättringar för våra kunder och blivande patienter. Allt för patientsäkerheten.

Eftersom Sverige arbetar mot ett tydligt uppsatt mål om att vara främst inom E-hälsa år 2025, så vi vill hålla oss à jour och visa att vi är en stor del av detta.

 



Vårda Ögonklinik släpper app för eftervården

Först inom ögon med unik app för eftervården

Uppdatering: Appen finns nu både på Google Play (Android) och App Store (iOS)!

Vårda Ögonkliniks kvalitetsgrupp ser ständigt på möjligheter hur vi kan erbjuda våra patienter en ännu säkrare och tryggare behandling. Därför har vi nu i samarbete med NöjdPatient utvecklat en helt skräddarsydd app med huvudfokus på eftervården efter patientens ögonoperation.

Vårda Ögonklinik App

”Det är dags att lyfta seriositeten – för oss och vår bransch”

”Vi utför operationer inom ögon, och när det handlar om syn skall det aldrig tas lättvindigt. Därför skall man alltid se över de punkter man kan förbättra, det finns inget annat alternativ. Det är att ta ansvar inom ett mycket viktigt område och lyfta seriositeten för oss och vår bransch:  Eftervården, särskilt inom ytbehandlingar, har en lång medicineringsfas och även om vi informerar noggrant under en så pass kritisk fas så händer det att kunder missar saker ibland”, menar Max Jönsson, Marknadsansvarig för Vårda Ögonklinik.

Vårda Ögonklinik är idag den första ägaren av den här typ av app i Sverige inom ögonkirurgi. Samtliga Vårda Ögonkliniker på 4 orter erbjuder nu sina kunder och patienter detta som ett komplement inför sin ögonbehandling.

”Skräddarsydd och byggd från grunden. Teknisk suveränitet”

NöjdPatient är huvudsakligen en tjänst för eftervården och allt som hör därtill. Patienten använder den för att hålla koll på exempelvis mediciner, ögondroppar och dosering. Som patient får man även tips och råd om vad man bör göra, samt vad man bör undvika. All information är lättillgänglig via din smartphone och du får lokala notifikation med relevant information i rätt tid.

”Det är många som inte tänker på det, men det är ett faktum att eftervården nästan är lika viktig som själva operationen. Det går även i linje med Vårda Ögonkliniks tekniska suveränitet med deras unika ytbehandlingsmetod NoCut® fast nu inom ett nytt område”, menar grundaren Jacob Remanius.

Patientsäkerheten ökar således för patienten eftersom man blir påmind om allt viktigt kring sin behandling. Det är något som många kunder idag efterfrågar. Många har svårt att hålla reda på pappersblanketter som kliniker oftast lämnar ut innan och efter operation.

Det började med en enkel fråga

Jacob Remanius, en av grundarna bakom bolaget NöjdPatient berättar att han i början på 2018 träffade en gammal bekant som sa: ”Vårda Ögonklinik skulle ha haft en app som påminner en om ögondroppar och annat, för jag är så himla dålig på att komma ihåg saker och jag tappar alltid bort papper”.

Det är av stor vikt att patienter får den här informationen på ett modernt och effektivt sätt, enligt Vårda Ögonklinik själva.

De två grundarna Jacob Remanius och Thomas Johansson har bakgrund inom vård-och IT-sektorn. Med rätt kombination av kompetenser och erfarenhet av patientfrågor utvecklades denna tjänst som är skräddarsydd efter Vårda Ögonkliniks behov och framförallt deras patienter.

Huvudsyftet bakom tjänsten är hjälpa patienter att känna sig tryggare genom hela förloppet och i slutändan uppnå bättre resultat.