Hur länge varar resultatet av ögonlaser?

När du har återhämtat synen efter din ögonlaserbehandling har hornhinnan stabiliserats och korrigeringen är nu permanent. Ögonen anpassas snabbt efter din nya syn.

Din syn kan däremot bli drabbad av en oundviklig föråldringsprocess: ålderssynthet. Detta är mycket viktigt att förstå eftersom denna synförändring inte har med ögonlaserbehandlingen i sig att göra.

Precis som med allt annat i vår kropp så blir våra ögon äldre. Som vi vet blir alla hårda delar i kroppen mjukare med åldern – och alla mjuka delar blir hårdare. Ögonen är mjuka och de blir hårdare – de stelnar. När den naturliga linsen i ögat stelnar så får du ålderssynthet. Läs mer

En ögonlaserbehandling gör förändringar på hornhinnan som sitter i främre delen av ditt öga. Ålderssynthet orsakar en naturlig och normal förändring i linsen som sitter i bakre delen av ditt öga. Därav byter vi ut denna lins mot en konstgjord plastlins vid ett linsbyte.

Din syn kan även gå tillbaka om du hade ett stort synfel innan ögonlaserbehandlingen. Återgången av ett synfel beror på dina ögon, läkningsprocessen, dina ursprungliga värden och huruvida andra förändringar sker i dina ögon. Det är därför som det är avgörande med friska ögon, stabila synvärden och att din hornhinnas tjocklek samt yta är adekvata. Allt detta får du reda på under din förundersökning.

Vi kan aldrig garantera dig att du inte behöver använda glasögon igen efter en ögonlaserbehandling. Det beror just på ålderssynthet (presbyopi). Det beror även på dina ursprungsvärden och övriga förändringar i dina ögon.

En god nyhet är däremot att ögonlaser kan användas för att kompensera dessa små förändringar genom att utföra en laserkorrigering eller en så kallad ”touch-up”. Denna kompletterande behandling ingår i vår trygghetsgaranti på 5 år.

Vi gör ”touch-up”/laserkorrigeringar på 0,01% av våra patienter. Det innebär, mer eller mindre, att 1/100 behöver en laser touch-up för att uppnå ett önskvärt resultat.

I slutändan är det en stor investering att korrigera sin syn med ögonlaser. Varför? För att du slipper betala för nya glas och/eller nya kontaktlinser varje år. Kostnaden för detta är för många 7500 kr/år för glasögon och 300 kr/mån för kontaktlinser. Ponera att du gör en NoCut® ögonlaser hos oss – då hade du sparat 76.023 kr under en 15-årsperiod.

Solglasögon – efter ögonlaser

Varför ska jag ta med solglasögon till operationsdagen?

Solglasögon skyddar dig mot solen starka UV-ljus. Detta ljus leder nämligen till skador på ögats hornhinna. Det säger sig själv att det är extra viktigt att du skyddar ögonen med solglasögon efter ögonlaserbehandlingen NoCut® och LASEK, eftersom du har som ett litet ’öppet sår’ på hornhinnan. Skulle solens strålar lysa på hornhinnan så orsakar det en sämre läkning – och detta vill vi undvika till varje pris.

Efter en synfelsbehandling med laser är det särskilt viktigt att bära solglasögon under de första sex månaderna. Det innebär inte att du behöver det hela tiden, utan endast utomhus.

Solglasögon efter ögonlaser

Solglasögonen ska ha bra glas som tar bort de skadliga UV-strålarna. Fråga butiken som säljer solglasögonen eller webbsidan som förmedlar dem.

Det är bra att veta att ett par solglasögon som är CE-märkta indikerar att de har ett stort UV-skydd – och då filtreras UV-strålningen bort tillräckligt bra. Vill man vara extra säker så är det en bra idé att skaffa solglasögon som har ett UV 400-filter.

Vi kan hjälpa er och rekommendera bra solglasögon. Tänk på att de som finns på bensinstationer runtom i landet inte nödvändigtvis har ett fullgott UV-skydd.

Opererar du ögonen så slipper du dessutom att använda dyra slipade solglasögon som ’kostar skjortan’. Sådana brukar man behöva behålla och leva med i minst 4 år – och det låter väl inte så kul.

Vad händer om jag använder solglasögon utan UV-skydd?

Jo, då lurar solglasögonen dina pupiller till att bli större (vidga sig) och detta leder till att dina ögon tar emot mer skadligt UV-ljus, vilket i sin tur innebär att dina ögon skadas ännu mer än om du hade varit utan solglasögon.

Allmänna tips – solglasögon

  • Är du typen som ofta är ute till sjöss, vid badstranden eller utomlands på varmare breddgrader? Då behöver du tänka på att ha solglasögon med nivå 3-skydd – och ännu bättre är om du har solglasögon med polariserat glas för att skydda mot reflexer och bländning.
  • Det är extra viktigt att skydda barnens ögon. Man kan alltid komplettera med en skyddande solhatt.

Hur vet jag vilken metod som passar just mig?

Vi ska leda dig in på rätt spår – så gott det bara går.

Så här kan du tänka:

Är du mellan 20–45 år så är ögonlaser förmodligen ett lämpligt alternativ.

Är du 45 år eller äldre så är ett linsbyte det bästa.

Hur kommer det sig att vi utgår ifrån ålder?

När man blir äldre stelnar den egna linsen i ögat och förlorar på så vis förmågan att ackommodera – att fokusera på olika avstånd. Du kanske har upplevt att armen inte längre räcker till? Att det är svårt att läsa och du behöver läsglasögon, eller att du inte ser golfbollen när du har slagit iväg den? Detta kan bero på ålderssynthet.

För att korrigera synen måste man då byta ut linsen mot en konstgjord lins. Detta kallas för linsbyte, dagligt uttryckt. Det kallas även för RLE med multifokala eller trifokala linser. Denna metod lämpar sig helt enkelt för dig som är ålderssynt (presbyop) och har en lins som har stelnat. Läs mer om RLE linsbyte

På andra sidan av myntet har vi ögonlaser. Det kan utföras på dig som antingen är närsynt (myopi), översynt (hyperopi) eller lider av brytningsfel (astigmatism). När man är yngre – oftast 20–45 år – så är det vanligt att man har utvecklat ett synfel. Med andra ord innebär detta att man ser sämre. Du kanske har upptäckt att du ser sämre på nära eller långt avstånd. Du behöver glasögon eller linser för att få vardagen att fungera. Det kanske även är så att du har svårt för att fokusera skärpan på ett objekt på några meters avstånd eller på nära avstånd. Dessa synfel upplever allt fler människor idag och korrigeras med hjälp av ögonlaser.

Enligt Världsorganisationen (2017) pågår en alarmerande ökning av just myopi (närsynthet) globalt sett.

Ytbehandlingsmetoderna som finns tillgängliga idag är NoCut® och LASEK. Dessa arbetar vi efter. (Det finns även en metod som kallas för FS-LASIK som skär i hornhinnan för att därefter korrigera synfelet, vilket gör att det inte är en ytbehandlingsmetod). Läs mer om NoCut® ögonlaser

ICL är en annan metod där man opererar in en konstgjord lins i ögat. Man byter inte ut den egna linsen, utan sätter in linsen ovanpå din egen lins i ögat. Metoden är reversibel – så du kan plocka ut den vid behov. I detta fall refererar vi ofta till kraftig närsynthet: högre värden än -7 myopi (=närsynthet). Du kan vara allt från 20 – 40 år gammal. Du kan även vara översynt eller astigmatiker i kombination med kraftig närsynthet.

För att dra ihop säcken så kan synfel bero på fler saker än bara brytningsfel. Du kan ha nedsatt synförmåga på grund av sjukdom, olycka, skador och bristande ackommodationsförmåga.

Vi förstår att många av er känner att det är en ’djungel’ av metoder – men det är faktiskt ganska enkelt att välja rätt.

En undersökning är till för att klargöra vad som passar just dig. Ring eller chatta med oss om du vill få mer hjälp.

BOKA UNDERSÖKNING ELLER Videokonsultation

  1. WHO. The impact of myopia and high myopia. Report of the joint World Health Organization–Brien Holden Vision Institute global scientific meeting on myopia, University of New South Wales, Australia, 16–18 March 2015. Geneva: World Health Organization; 2017.

Vad innebär 1.0 i synskärpa?

1.0 i synskärpa innebär ’normal syn’.

Föreställ dig att du kan läsa en normal bilnummerplåt på cirka 50 meters avstånd. Denna syn är den typen av synskärpa som de flesta personer kan uppnå – men det betyder absolut inte att du har onormala eller konstiga ögon bara för att du inte kan uppnå denna nivå.

Ibland träffar vi personer med normala ögon som uppnår nivån 0.5 och i andra fall ser vi att våra kunder kan uppnå så högt som 2.0. I grunden handlar detta om olika ögons upplösningsförmåga, vilket i sin tur beror på förhållandena mellan hornhinna, lins och längd på ögat, men även till stor del hur tätt receptorerna sitter. Naturligtvis varierar detta från person till person.

Synskärpa brukar delas in i en skala från 0 till cirka 1.5. Har du sämre synskärpa än 0.5 på ditt ’bästa’ öga så får du till exempel inte lov att köra bil. Dina glasögon och kontaktlinser har ett värde som anger styrkan (vilket görs i dioptrier). Det är inte samma sak som synskärpa.

Vid utförandet av en synfelskorrigerande operation strävar vi alltid efter att uppnå 1.0 i synskärpa. Hos oss kan alla typer av synfel korrigeras, men inte alla typer av ögon. Det finns en viss skillnad som man måste beakta; detta beror på en rad olika faktorer, som t.ex. att du ska ha fyllt 20 år, ha ett stabilt synfel, en viss tjocklek på hornhinnan och självklart ha friska ögon.

De vanligaste fallen där vi avråder dig från att göra en operation är om du är gravid, ammar eller om dina hornhinnor är påverkade av hormonell/övrig förändring.

Utan att ta i – kan vi konstatera att vi tackar nej till var femte person – om vi inte tror att ett önskvärt resultat kan uppnås. Det handlar ju om din syn.

När det gäller ögonlaseroperationer är våra kirurgers målsättning att din synskärpa – utan glasögon/kontaktlinser – ska vara i nivå med din bästa korrigerade synskärpa (=din syn med glasögon eller kontaktlinser) som den var innan operationstillfället. I vissa fall uppnår patienter till och med bättre synskärpa än så.

Rätt ögonklinik för ögonlaserkirurgi

Att låta någon, som du knappt känner, komma i kontakt med och operera dina ögon är ett stort beslut. Det är ibland även en stor risk, vilket man inte nonchalerar i första taget.

Du har dock möjligheten att välja rätt klinik, för dig – och det är avgörande att du också gör det. Du vill inte hamna hos en klinik som lämnar dig i sticket utan garantier, försäkring och med en ögonkirurg/klinik som har ett lågt eller obetydligt antal dokumenterade operationer – bara för att priset lät bra.

Vi kan väl erkänna det; din syn är otroligt värdefull. Så låt oss vara helt säkra på att du väljer den bästa kliniken, den bästa kirurgen och eftervården – för dig.

Var ska jag börja någonstans?

Leta efter rekommendationer. Eller fråga runt bland vänner/bekanta.

I Sverige används både Reco.se och TrustPilot. TrustPilot är ett stort internationellt bolag som dominerar marknaden. Bolaget började med omdömen för e-handel. Reco.se är en relativt nytillkommen tjänst som gick ut med konceptet att ha äkta och ärliga åsikter från riktiga personer. I dagsläget är både TrustPilot och Reco.se pålitliga omdömessajter – som inte är utsatta för manipulation eller fejk-konton.

Word of mouth är en annan pålitlig källa. Har du en vän eller familjemedlem som har opererat sig någonstans och som är nöjd med resultatet (en nöjd patient), så är det troligt att du också blir det.

I Sverige har vi det som heter 1177.se, eller Vårdguiden. De ägs och administreras av våra landsting som bland annat erbjuder patientomdömen för kataraktkirurgi. Så om kliniken som du har valt utför kataraktoperationer och är ackrediterad av landstinget, så är det normalt sett en mycket god indikation för hög kvalitet, eftersom de noggrant utvärderar ögonkliniker för deras kataraktverksamhet via bland annat det som kallas för Nationella Kataraktregistret.

Kostnaden för operation

Kostnaden bestämmer inte om kliniken är bra eller dålig. Däremot, om kliniken har en ovanligt låg prisstrategi, så bör du undersöka hur det kommer sig. Om kliniken är privatägd, så bör du också förstå att kliniken bestämmer sina egna prisnivåer och är inte styrd av investerare eller liknande.

Kraftigt rabatterade priser (deals) är inget dåligt fenomen. Kliniker kan erbjuda deals i perioder, vilket styrs av gällande prisstrategier från konkurrenter och övrig marknad. Men, om priset är extremt lågt så kan du undersöka saken. Du bör särskilt höra huruvida deras kirurger är erfarna, arbetstimmarna är normala och om kliniken har fast personal.

Kliniker har idag börjat erbjuda delbetalningsalternativ för att göra finansieringen mer flexibel och självklart mer attraktiv. Tidigare fanns bruttolöneavdrag, vilket Sveriges regering tråkigt nog valde att ta bort. Via delbetalning kan du betala under 12, 24, 36 månader – eller mer. Dock är räntefria alternativ oftast begränsade till 36 månader. Om du kan köpa en bil eller något annat som är kostsamt via delbetalning, så borde du också kunna överväga att investera i din egen hälsa och en bättre syn. Fördelarna med detta är följaktligen att du slipper använda glasögon eller linser.

Ögonklinikens kvalitet

Hur mäter du kvaliteten hos en ögonklinik?

Du som kund och blivande patient ska känna att du får den bästa tänkbara service. Inom ögonlaserkirurgi betyder detta vanligtvis att kliniken har garantier som hjälper dig med post-operativa komplikationer (exempelvis synfel som kommer tillbaka), privata patientförsäkringar, telefontid efter ordinarie arbetstider, stort fokus på eftervård och information, samt kostnadsfria mediciner/ögondroppar.

Andra faktorer som kan påverka kvaliteten kan vara den genomgående service som du har fått från medicinsk personal, receptionister, patientrådgivare osv. Den där speciella känslan av värme och välkomnande är ju väldigt viktig för oss alla. Inte sant?

Track record – klinik och ögonkirurg

Du bör alltid engagera dig i klinikens bakgrund och historia. Hur länge har de varit aktiva inom laser- och kataraktoperationer? Om kliniken ifråga har utfört kataraktoperationer i mer än 10 år och har en bevisad aktivitet av dessa, så är det självklart att föredra. Detta på grund av den strikta uppföljning och utvärdering som görs av katarakt i Sverige. Har kliniken utfört laserkirurgi och linsextraktioner (linsoperationer) sedan begynnelsen är det också önskvärt.

Vissa verkar tro att de större bolagen inom ögonkirurgi har bättre läkare/kirurger. Detta är inte fallet. De har snarare läkare som består av en blandning av olika nivåer av erfarenhet och expertis. Dessutom brukar dessa bolag vara ägda av affärsmän, och inte av ögonläkare/kirurger. Små- och medelstora kliniker är däremot oftast styrda av ögonkirurger som är på toppen av deras karriärer.

Ha kirurgen i åtanke vad gäller meriter och track record. I slutändan är det ju faktiskt denna person som kommer att behandla dina ögon. Titta på deras bakgrund och track record – hur länge har de utfört en viss typ av metod? Om en kirurg har utfört mer än 1000 kataraktoperationer så är han/hon vad man kallar ’erfaren’. Särskilt när kataraktkirurgi är en svårare metod för kirurgen än vad laseroperation är. Vidare, titta på kirurgens CV. Är han eller hon en specialiserad ögonkirurg eller ögonläkare? Du vill ha en specialist.

Realistiska förväntningar

Man kan inte poängtera detta tillräckligt mycket – men realistiska förväntningar är oerhört viktigt att ha. Då pratar vi om att du ska realistiska förväntningar på ditt slutresultat efter ögonlaserbehandlingen. Detta hänger delvis på dig själv, men även på optikern som utför din undersökning och ögonkirurgen som har det sista ordet med dig. Du ska få rätt information och du ska få den i rätt tid.

Ögonlaseroperation tillåter många att utföra dagliga uppgifter utan att använda korrigerande glasögon/linser. Dock ska man inte vara 100% säker på att man uppnår perfekt syn: 1.0. Du kan fortfarande behöva använda glasögon eller kontaktlinser. I slutändan utvecklar vi alla presbyopi – ålderssynthet – och då behöver vi använda läsglasögon runt 40-50-års åldern. Det är biologiskt förutbestämt.

Så, om du är närsynt (myop) och inte behöver läsglasögon för stunden, kan detta betyda att du kommer att behöva det tidigare än om du hade behandlat dig med ögonlaser.

Sammanfattningsvis ska du helt enkelt fråga personen som undersöker dina ögon så mycket du bara kan, och var uppmärksam på hur han eller hon förklarar din individuella förutsättningar samt vilket resultat du kan förvänta dig.

Resultat & Transparens

När du efter noggrann utvärdering har valt din klinik, måste du se över deras resultat/success rates. En del kliniker brukar marknadsföra detta i deras annonsering och övrigt material. Självklart kan man inte lita blint på det som skrivs. Det pågår en hel del vilseledande marknadsföring på Internet och man ska alltid vara kritisk. Om kliniken är seriös, så har den inget att dölja. Om de visar transparens över deras resultat, exempelvis 97% av våra patienter går hem med 1.0 i syn, vilken medicinsk utrustning, lasermaskiner och linsmaterial de använder – så kan du lita på kliniken. Transparens är nyckeln inom sjukvård.

Slutligen: Eftervård (Post-op)

Din valda klinik bör visa, redan från början, att de bryr sig om dig. Om de tar väl hand om dig på telefonen, på undersökningsdagen och på operationsdagen – så är det sannolikt att de tar väl hand om dig i din eftervård också. Försäkra dig om vilken typ av eftervårdsprogram de erbjuder dig. Är informationen enkel, är den tydlig och är den pedagogisk? Eftervården är ju trots allt nästintill lika viktig som operationen i sig. Så låt oss hoppas att de ger dig mer än bara ett papper på operationsdagen. Du är inte nödvändigtvis slutbehandlad efter operationstillfället. Det är först efter noggranna kontroller och återbesök som du är det.

Om du följer alla dessa steg så kommer du inte att behöva besöka 3-4 olika ögonkliniker för att få en någorlunda känsla om de är en bra ’fit’ eller ej, för dig.

Bli kvitt glasögon eller linser i tuffa tider

Frågor och svar för dig som planerar att bli kvitt glasögon eller linser under rådande situation. 

Det är en tuff tid och många funderingar kommer och går. Det är ett faktum att många blir drabbade, såväl ekonomiskt som socialt och hälsomässigt. Vi får dock inte glömma att vi går mot ljusare tider. Att bli av med glasögon och linser ska inte behöva vara ett hinder under rådande situation – om man nu inte tillhör den uttalade riskgruppen.

Kan man utföra en undersökning på distans?

Vi kan hjälpa dig med en initial bedömning via videokonsultation så att din undersökning på kliniken går fortare. Detta leder även till att sannolikheten för att du ska kunna genomgå ögonlaser eller linsbytesoperation ökar. Denna initiala undersökning sker via ett videobesök som du enkelt bokar här

Kan jag komma på en undersökning hos er?

Vi jobbar precis som vanligt med undersökningar och operationer. Det enda som vi gör annorlunda är att vi nu förhåller oss till en striktare vårdhygien med bland annat många olika ytor som desinficeras flertalet gånger per dag. Detta gäller ute i väntrum/reception och övriga icke-kirurgiska rum. Våra operationssalar håller högsta hygien och standard, precis som vanligt. Annars hade vi ju inte kunna utföra operationer åt landstingen.

Är det säkert att investera i synfelskorrigering nu?

Det är ett stort beslut att genomgå synfelskorrigering. Det är det alltid. Det är dessutom en stor ekonomisk investering, vilket innebär att du alltid bör säkerställa att du klarar av det – rent ekonomiskt. Vi kan oavsett vad berätta att vi är mycket generösa med vår prissättning på ögonlaserbehandlingen NoCut®, som dessutom är i teknisk framkant.

Det absolut största beslutet för dig att begrunda är om det är säkert att genomgå någon form av operation nu. Med detta sagt vill vi förklara att vi har marknadens högsta vårdstandard för ögonkirurgi. Du kan vara helt lugn när du besöker oss. Läs mer.

Med anledning av covid-19-situationen

Vi utför som vanligt undersökningar/mottagningar, operationer och kontroller på våra kliniker.

Coronaviruset påverkar mer eller mindre alla typer av företag. Det går inte att blunda för. Nu gäller det att vi alla har förståelse för situationen och låter processerna fortlöpa på bästa möjliga vis. Vi gör detta tillsammans – för samhällets skull.


Vi tar situationen på stort allvar och har vidtagit åtgärder för att reducera smittorisken på våra kliniker. Vi samarbetar med 1177.se (och Sveriges Landstings smittskydd) i denna fråga och samtliga av våra kliniker följer Folkhälsomyndighetens rekommendationer för handläggning av covid-19. Förutom detta arbetar vi alltid inom riktlinjerna som gäller klinisk verksamhet. Trygghet är en självklarhet hos oss. Du ska kunna känna dig lugn när du besöker våra kliniker.

Vid förkylningssymtom som ont i halsen, feber, hosta, värk eller andra symtom som påminner om influensa eller förkylning – så ber vi dig att inte komma till kliniken utan att hellre ringa till oss på 010-709 99 99 och boka en tid.

  • Samtlig medicinsk personal använder munskydd – nu även vid undersökning. Vi är kvalitets- och hygiensäkrade av Sveriges Landsting, enligt högsta standard för ögonkirurgi.
  • Vi utför rigorös rengöring efter varje patientbesök. Samtliga kontaktytor gällande mätinstrument, apparaturer, bord, stolar, armstöd, dörrhandtag och toaletter ytdesinfekteras ett flertal gånger varje dag.
  • Från och med 2020-03-23 ombeds patienters anhöriga/bekanta att ej vistas i våra lokaler.

Vi utför som vanligt undersökningar/mottagningsbesök, operationer och kontroller. Frågor välkomnas alltid och vi har öppet enligt sedvanliga tider. Ni når oss på 010-709 99 99.

(Har du allmänna frågor om covid-19 bör du ringa det nationella informationsnumret 113 13. Tjänsten är tillgänglig dygnet runt under årets alla dagar).

 Senast uppdaterad: 15:00 18 mar 2020 

Modern patientinformation för våra synfelsbehandlingar

Det har gått drygt 1 år sedan den första lanseringen av vårt digitala stödverktyg: Vårda Ögonklinik – på Google Play och App Store. 

Antal unika nedladdningar: 839 st (2020-01-16)

Vi kan nu konstatera att appen har hjälpt våra patienter i sin läkning och eftervård. Särskilt vad gäller ögonlaserbehandlingen NoCut®. 

Anledningen till att vi valde att bygga appen från första början var just på grund av ett patientönskemål. Efter en del förarbete kring detta insåg vi snabbt att det fanns ett stort behov hos våra kunder. Det märktes tydligt inom just ögonlasersegmentet – där vissa svårigheter att komma ihåg olika moment och sämre medicinsk följsamhet upptäcktes.

Det råder inga tvivel om att antalet nedladdningar tyder på ett klart behov för en sådan här app inom ögonlasersegmentet.  Ett omfattande fragment av vårt totala privata patientflöde år 2019 laddade ned appen. Detta trots enbart organisk spridning, berättar marknadschef Jacob Remanius.

På samtliga Vårda Ögonkliniker har informationen nått kunden i form av muntligt och skriftligt material. Det har varit tydligt för kunden att det är ett stödverktyg som syftar till att påminna och guida kunden/blivande patienten till en förbättrad upplevelse – samt ett bättre resultat. Patientsäkerheten ökar således med denna typ av verktyg. 

Planen är att fortsätta med digitala verktyg, särskilt med appen och ständigt uppdatera tekniken och dess funktioner för att hjälpa våra kunder på bästa möjliga sätt. Efter mer än 20 år i branschen och med ökande digital utveckling i samhället, är det av stort intresse för oss att engagera våra patienter bättre.

Appen gagnar individen – patient och anhörig

Eftersom man som användare är anonym så innebär det att en bekant eller familjemedlem kan hjälpa dig att komma ihåg saker i behandlingsprocessen. Det betyder att du kan hjälpa ditt syskon, din vän eller din förälder att komma ihåg saker.

Kostnadsfri nedladdning, hur många gånger du vill. Det är en kostnadsfri tjänst för våra kunder – något annat vore olämpligt.

Appen är tillgänglig 24/7 – var du än befinner dig. Tillgänglighet är viktigt i hälso- och sjukvårdsbranschen. Informationstillgänglighet är desto viktigare idag jämfört med bara ett par år sedan. Tack vare vår app kan du vara ute på resande fot och fortfarande få all nödvändig information. Vi har fått höra från våra patienter att det är befriande att slippa använda papper. Ett papper kan lätt smutsas ned, skadas eller tappas bort. Det tillhör ju inte det normala att en telefon utsätts för detta.

Vi arbetar agilt för snabb utveckling

En stor fördel i den här typen av förändringsarbete är att vi har kompetensen in-house. Inom verksamheten. Det innebär att vi kan med relativ enkelhet bygga om och använda oss av iteration för att på bästa möjliga sätt leverera förbättringar för våra kunder och blivande patienter. Allt för patientsäkerheten.

Eftersom Sverige arbetar mot ett tydligt uppsatt mål om att vara främst inom E-hälsa år 2025, så vi vill hålla oss à jour och visa att vi är en stor del av detta.

 



Vårda Ögonklinik släpper app för eftervården

Först inom ögon med unik app för eftervården

Uppdatering: Appen finns nu både på Google Play (Android) och App Store (iOS)!

Vårda Ögonkliniks kvalitetsgrupp ser ständigt på möjligheter hur vi kan erbjuda våra patienter en ännu säkrare och tryggare behandling. Därför har vi nu i samarbete med NöjdPatient utvecklat en helt skräddarsydd app med huvudfokus på eftervården efter patientens ögonoperation.

Vårda Ögonklinik App

”Det är dags att lyfta seriositeten – för oss och vår bransch”

”Vi utför operationer inom ögon, och när det handlar om syn skall det aldrig tas lättvindigt. Därför skall man alltid se över de punkter man kan förbättra, det finns inget annat alternativ. Det är att ta ansvar inom ett mycket viktigt område och lyfta seriositeten för oss och vår bransch:  Eftervården, särskilt inom ytbehandlingar, har en lång medicineringsfas och även om vi informerar noggrant under en så pass kritisk fas så händer det att kunder missar saker ibland”, menar Max Jönsson, Marknadsansvarig för Vårda Ögonklinik.

Vårda Ögonklinik är idag den första ägaren av den här typ av app i Sverige inom ögonkirurgi. Samtliga Vårda Ögonkliniker på 4 orter erbjuder nu sina kunder och patienter detta som ett komplement inför sin ögonbehandling.

”Skräddarsydd och byggd från grunden. Teknisk suveränitet”

NöjdPatient är huvudsakligen en tjänst för eftervården och allt som hör därtill. Patienten använder den för att hålla koll på exempelvis mediciner, ögondroppar och dosering. Som patient får man även tips och råd om vad man bör göra, samt vad man bör undvika. All information är lättillgänglig via din smartphone och du får lokala notifikation med relevant information i rätt tid.

”Det är många som inte tänker på det, men det är ett faktum att eftervården nästan är lika viktig som själva operationen. Det går även i linje med Vårda Ögonkliniks tekniska suveränitet med deras unika ytbehandlingsmetod NoCut® fast nu inom ett nytt område”, menar grundaren Jacob Remanius.

Patientsäkerheten ökar således för patienten eftersom man blir påmind om allt viktigt kring sin behandling. Det är något som många kunder idag efterfrågar. Många har svårt att hålla reda på pappersblanketter som kliniker oftast lämnar ut innan och efter operation.

Det började med en enkel fråga

Jacob Remanius, en av grundarna bakom bolaget NöjdPatient berättar att han i början på 2018 träffade en gammal bekant som sa: ”Vårda Ögonklinik skulle ha haft en app som påminner en om ögondroppar och annat, för jag är så himla dålig på att komma ihåg saker och jag tappar alltid bort papper”.

Det är av stor vikt att patienter får den här informationen på ett modernt och effektivt sätt, enligt Vårda Ögonklinik själva.

De två grundarna Jacob Remanius och Thomas Johansson har bakgrund inom vård-och IT-sektorn. Med rätt kombination av kompetenser och erfarenhet av patientfrågor utvecklades denna tjänst som är skräddarsydd efter Vårda Ögonkliniks behov och framförallt deras patienter.

Huvudsyftet bakom tjänsten är hjälpa patienter att känna sig tryggare genom hela förloppet och i slutändan uppnå bättre resultat.