Prognosen för närsynthet

Fram till år 2050 beräknas 50 procent av världens befolkning att vara närsynta. Det är, enligt många, en förvånansvärd siffra.

Vissa menar att skärmanvändningen på nära avstånd är boven och andra menar att det beror på att vi vistas utomhus mindre nu än för 50 år sedan. Solljuset har en mycket positiv inverkan på våra ögon. Det är alltså avgörande att vistas ute i det naturliga ljuset och att du använder din syn för att titta på olika avstånd, vilket man gör när man är ute.

Hur vet man om man är närsynt?

Optiker Peter Särnblad förklarar: ”Vanliga tecken på närsynthet kan vara att du upptäcker att din syn är suddig på avstånd. Du kanske även märker att du kisar ovanligt mycket och överbelastar ögonen. Vissa upplever trötta ögon eftersom man överbelastar ögonen och gör slut på ögonkraften. Sedan har vi det här med spänningar och spänningshuvudvärk eller ögonvärk som kan komma till följd av närsynthet”.

”När du är ute har du kanske upptäckt att skyltar känns mycket längre bort än vad de en gång brukade göra, och när du håller en bok nära så är synen skarp. Synen fungerar alltså på nära håll, men inte alls på samma sätt på avstånd”.

50 procent av världens befolkning beräknas vara närsynt år 2050, enligt en forskningsartikel från National Eye Institute (2017).

Forskarna menar att vi bör vistas utomhus mer än vad vi gör. Vi sitter alldeles för mycket framför våra skärmar och då varierar vi inte synen. Vi använder inte vår syn som vi bör göra. När vi väl sitter framför skärmen ska vi i perioder försöka fokusera blicken på en punkt längre bort.

Det kommer inte heller som en chock att ökningen är som störst bland barn och unga. Myopi är inte reversibelt. Man kan inte återgå till ett normalt syntillstånd när det väl har påbörjat sin utveckling – antingen ökar den med åren eller så stagnerar den. När man är närsynt är även sannolikheten högre att bli drabbad av ögonsjukdomar längre fram i livet, som t.ex. näthinneavlossning eller gråstarr.

Det finns en del teorier om att exempelvis en låg daglig dos av Isopto-Atropin (ögondroppar) kan förhindra närsyntheten hos barn. Detta läkemedel har använts sedan 60-talet. Atropin reducerar ögats förmåga att behålla fokus på objekt när avståndet varierar. Enligt en ny studie avseende just lågdosbehandling, så har det visat sig ha en positiv effekt för att sakta ned närsynthet hos barn med 50% till 60% under en tvåårsperiod.

Att vistas utomhus är dock den teori som har visat bäst effekt på syntillståndet hos unga. Det betyder inte att man slipper närsynthet helt och hållet när man är ute, eftersom ärftliga faktorer alltid spelar in. Det är snarare så att man fördröjer närsyntheten och då reduceras även graden av närsynthet längre fram. Det är det vi kan påverka.

En del väljer att korrigera sitt synfel med glasögon och linser, men för de som vill slippa detta permanent har vi lösningar där det korrigeras med ögonlaser och linsoperation (ICL) och som passar de som är mellan 20 och 45 år.

Något har gått fel med min behandling

Även om risken är mycket liten att att något går fel med din behandling eller om du inte kommer upp i förväntat resultat , har du fortfarande rättigheter. Det kan dock skilja sig åt beroende på ögonklinik.

Problem med behandling

Vad ska jag göra om jag anser att kliniken har felbehandlat mig?

Då ska du först och främst kontakta kliniken. Gäller det något inom offentligt finansierad ögonsjukvård skall kliniken utreda vad som har hänt. Vid behov skall kliniken sedan vidta åtgärder för att se till att det inte sker igen.

Svarar inte kliniken inom fyra veckor eller om du inte är nöjd med klinikens svar kan du gå vidare och anmäla ditt klagomål hos IVO. Behöver du stöd för att göra din anmälan kan du vända dig till motsvarande regions patientnämnd.

För att IVO skall utreda ditt fall krävs det att du har blivit utsatt för en allvarlig händelse inom hälso- och sjukvård, vilket ska ha lett till bestående besvär eller avsevärt ökat vårdbehov. Det gäller exempelvis även om du har känt dig hotad eller påverkad avseende ditt självbestämmande, integritet eller rättslig ställning.

IVO utreder inte frågor om ekonomisk ersättning. I dessa fall kan du vända dig till Landstingens ömsesidiga försäkringsbolag (LÖF).

Min operation gjorde jag privat och inte inom den offentligt finansierade vården.

Då är det viktigt att du först (och gärna före din behandling) kontrollerar om kliniken har en patientförsäkring och vilken slags trygghetsgaranti som erbjuds.

Vid trygghetsgaranti gäller till exempel undersökningar efter din operation, att du kan nå kliniken utanför arbetstid, att korrigerande re-operationer ingår och vilken tid detta gäller. Det sistnämnda är viktigt eftersom det tar lång tid för ett öga att läka efter en operation och detsamma gäller för en s.k. re-operation. Denna process med efterföljande kontroller kan sträcka sig över flera år. Trygghetsgarantin brukar stå specificerad redan på klinikens hemsida.

Om det finns en patientförsäkring innebär det att du vid privata behandlingar – som ögonlaser eller linsbyte – redan har ett skadeståndsförfarande där du kan göra din anmälan. Där kan du även få ekonomisk ersättning.

Om kliniken är oförsäkrad och/eller inte har en tillräckligt täckande trygghetsgaranti blir det genast svårare. Alternativet som återstår är att försöka göra en anmälan hos Patientförsäkringsföreningen (PFF).

Det trygga, familjära och moderna valet – sedan 1999

Tryggt och säkert

Det ska kännas tryggt för dig att besöka oss. Det är vårt löfte till dig som patient och det är något som vi har arbetat för att upprätthålla sedan 1999.

Några bidragande faktorer till trygghet är att vi har rapporterat in till Nationella Kataraktregistret och Sveriges regioner sedan starten 1999. För att kunna göra detta måste man först vara ackrediterad som vårdgivare. Vi blir kvalitetskontrollerade, rapporterar in resultat av ögonoperationer och håller en hög hygienstandard. För våra privata synfelsbehandlingar ingår alltid vår 5-åriga trygghetsgaranti, helt utan extra kostnader. Den tekniska utrustningen överses på löpande basis och vi ser alltid till att ha de senaste uppdateringarna som i sin tur leder till ett säkrare resultat.

Tryggt och säkert hos Vårda Ögonklinik

Vi arbetar löpande med patientsäkerhetsinitiativ. Under 2018 lanserade vi en digital app som hjälper patienter med bättre information i sin behandlingsresa. Detta är vi ensamma om inom vår bransch och vi har hjälpt tusentals patienter med rätt information i rätt tid.

Efter många års arbete med synfelsoperationer och ögonsjukvård, såväl privat som åt landstingen, har vi uppnått en hög nivå av säkerhet och hygienstandard för att minimera riskfaktorer i samtliga moment. Våra patienter möts inte av löpande band-principer, men vi strävar alltid efter ett smidigt och tydligt förfarande med rätt resursanvändning och fördelning.

Tyvärr går det aldrig att förhindra vissa avvikelser när det gäller kirurgi. Förväntningar är mycket viktigt och det kartlägger vi med dig som patient innan en behandling. Ögonkirurgi är som vilket kirurgiskt ingrepp som helst och dessa har något gemensamt: det finns alltid en risk. Detta förklarar vi för dig på ditt besök hos oss.

Vi är den största familjeägda ögonkliniken i Sverige – och för att fortsätta driva vår verksamhet framåt – när de flesta andra aktörerna blir förvärvade – krävs det hög kvalitet, kompetens och uppföljning. Vi strävar efter hög kvalitet på samtliga av våra kliniker och det innebär att vi gör rätt saker i rätt tid och alltid levererar en högkvalitativ vård. En högt kompetent personal är därför mycket viktigt för oss för att sköta uppföljning av avvikelser, vilket i sin tur ger oss möjlighet till ständiga förbättringar.

Vår tillgänglighet har varit hög sedan 1999, vilket har lett till att vi har haft ett stort remissflöde från optiker och sjukhus runtom i Sverige sedan begynnelsen. Vi kan även hjälpa patienter från andra län som önskar snabbare ögonsjukvård än vad som kan ges i det egna länet.

Informationssäkerhet

Det sker fortlöpande bedömningar huruvida det finns risker för händelser som kan medföra risk kring patientinformation och om den är utsatt för fara. Vi är väl vana att hantera skyddad information då vi som vårdverksamhet redan efterföljer patientdatalagen.

Under 2017 genomgick vi en förberedande process för en ny policy avseende personuppgiftsbehandling för att efterleva riktlinjerna i dataskyddsförordningen (GDPR) som trädde i kraft i maj 2018. GDPR ersatte då personuppgiftslagen. Vi etablerade och säkerställde en ny informationssäkerhets- och personuppgiftspolicy i samband med detta.

Det är av yttersta vikt att våra medarbetare är väl införstådda i GDPR och besitter en förmåga att hantera informationssäkerhetsfall för att vår verksamhet ska fungera korrekt. Det är därför som vi gör ständiga förbättringar och kontroller kring detta lokalt på våra kliniker.

Dataskyddsombudet utseddes i slutet av 2017 och har som uppgift att hantera eventuella fall å hela verksamhetens vägnar.

Välgörenhet med Orbis

I julas gav vi synen som gåva.

Den rådande pandemin var en rubriksättare år 2020 och den fortsätter att vara det – men faktum kvarstår att fler än 190 miljoner människor behöver behandling av sin syn.

I julas samarbetade vi med den internationella biståndsorganisationen Orbis – det flygande ögonsjukhuset – i deras viktiga kamp mot blindhet. Det har tagit lång tid och vi har haft en lång dialog med organisationen, men allt som allt är vi väldigt nöjda med samarbetet.

Idag engagerar vi oss i kampen mot blindhet via vår ögonsjukvård i Sverige. Det har vi gjort ända sedan 1999. Vi opererar katarakt och vi tar hand om andra ögonåkommor via vår ögonmottagning.

I utvecklingsländerna är det ett ännu större problem med blindhet än vad det är i Sverige. Därför valde vi att donera den totala intäkten från våra undersökningar till biståndsorganisationen Orbis under december och januari månad.

Allt fler har nu uppmärksammat och stöttat Orbis viktiga arbete som står inför ännu tuffare utmaningar på grund av pandemin.

”Vi är mycket glada över att våra kunder har valt att boka sina undersökningar under denna period i samband med Orbis och vi ser fram emot att etablera fler liknande samarbeten. Vi lyckades generera 180 st undersökningar inför privata synfelsoperationer (ögonlaser och linsbyte). Orbis är ett bra val av välgörenhet, inte minst för att det är relevant till vad vi arbetar med men även för att vi kan se vår direkta inverkan på hur vi hjälper människor runtom i världen med deras syn. Orbis är en fantastisk organisation som ligger oss varmt om hjärtat samt ingår som ett moment i vårt företags samhällsansvar”, förklarar marknadschef Jacob Remanius.

Vår intäkter donerades för att Orbis ska kunna utföra fler:

  • Gråstarroperationer
  • Operation av barns ögon
  • Behandling av ögoninfektioner
  • Utbildning till ögonläkare i utsatta områden
  • Inköp av glasögon m.fl.

Kort om Orbis

Orbis en internationell ideell organisation som för samman människor för att bekämpa blindhet som kan undvikas. Med deras nätverk av partners agerar de mentorer, tränar och inspirerar lokala team att bekämpa blindhet i sina egna samhällen.

COPYRIGHT © Geoff Oliver Bugbee/Orbis

Ett av Orbis mest värdefulla redskap är ett ombyggt passagerplan som kallas för ”Det flygande ögonsjukhuset” / the Flying Eye Hospital – för det är precis vad det är. Detta för att kunna undersöka och operera sina patienter på plats i de länder som de flyger till.

Orbis bygger sina nätverk på förtroende och engagemang och strävar efter att samarbeta med företagspartners, andra icke-statliga organisationer och lokala sjukhus.

Ögonlocksplastik – Inne, på och nu – runtom ögat

På Vårda Ögon erbjuder vi nästan allt för ögat. Det betyder att vi även hjälper våra patienter med de mer kosmetiska alternativen som ögonlocksplastik. Det passar bra för dig som vill föryngra ditt utseende. Tjänsteutbudet är brett och utförs endast av våra mest rutinerade kirurger som är specialister inom detta område. Vårt grundkrav för kirurger är 2000 ögonlocksoperationer och läs gärna mer om detta här.


Vi utför ögonlocksplastik och andra kosmetiska ögonoperationer på vår klinik i Halmstad. Du kan boka tid för följande:

  • Dermatochalasis (även kallat Blefarochalasis) – lyft av hängande ögonlock
  • Entropion – inåtvikning av nedre ögonlockskanten
  • Ektropion – utåtrullning av nedre ögonlockskanten
  • Ptos – korrigering av nedfall av övre ögonlock
  • Pterygium – kärlrikt triangulärt veck på ögats bindhinna som växer in mot hornhinnan, operation görs med limning av transplantat
  • Xantelasma – borttagning av gulvita upphöjda fläckar runt ögonen
  • Chalazion – borttagning av kronisk vagel
  • Borttagning av vårtor (stora) runt ögon
  • Borttagning av vårtor (små) runt ögon
  • Tårvägsoperation

Har du funderingar på att ”föryngra” dina ögon? Första steget är att boka en konsultation inför ögonlocksplastik eller kosmetisk ögonoperation hos oss här.

Konsultation
Din konsultation utförs alltid av våra kirurger – en extra trygghet för dig. Där går vi noggrant igenom dina funderingar och förväntningar inför ett lyckat resultat. Det finns alltid tid för dig att ställa dina frågor och har du något du kommer på efteråt kan du nå oss via telefon, mejl eller chatt.

Vid operation av ögonlocksplastik eller ögonlocksoperation
De olika ingreppen skiljer sig naturligtvis åt men sammantaget är ingreppet relativt smärtfritt då via administrerar lokalbedövning. Du sitter bekvämt ned i behandlingsstolen i en miljö med högsta hygienstandard. Du slipper alltså sövas och undgår därmed de risker som finns med narkos. Känner du dig lite orolig så kan du få lugnande tabletter av oss. Efter ingreppet leder vi in dig till vår relax-avdelning. När du känner dig redo är det inga problem för dig att komma hem på egen hand.

Vår klinik är kvalitetskontrollerad via Sveriges ögonsjukvård och Region Halland. Att ha så låg infektionsrisk som möjligt är A och O inne på en operation och du får samma höga standard som våra patienter som genomgår större operationer (gråstarroperation) som innefattar en striktare kravbild.

Efter operation
Smärtan efter operationen kan dämpas med Alvedon. Du har en minimal svullnad och blåmärken som du kommer att känna -det avtar successivt under den första veckan. Du ska undvika tunga lyft och träning under de första 14 dagarna. Det är även viktigt att undvika kontaktlinser och smink de första veckorna efter operationen. Vad gäller ögonfrans-förlängning ska dessa tas bort före operationen. För eventuella stygn ser vi till att boka en dag för borttagning av dessa. Ditt resultat blir gradvis bättre.

50 000 patienter får inte sin operation i tid år 2020

Varje år genomgår ca.  100 000 patienter en gråstarroperation – det är Sveriges vanligaste typ av sjukvårdande operation. Ögats lins går igenom en åldersförändring där linsen i ögat grumlas. Vid en operation byter kirurgen ut linsen i ögat och ersätter den med en konstgjord lins (IOL). Blir det inte behandlat blir patienten blind och väntar man länge med operationen blir det alltmer riskfylld. Underförstått medför det en markant försämrad livskvalitet, särskilt för redan utsatta grupper då synen är så pass viktig för att de ska kunna ha möjlighet att förbättra sin livssituation.

Kötid för gråstarrsoperation år 2020

Det är märkligt och alarmerande att hävda att denna typ av sjukvård plötsligt skulle vara elektiv, men det är tyvärr något som vi har fått höra från vissa regioner detta år. Det finns en anledning med det vi gör och att det heter just ögonsjukvård. Konsekvensen är också farlig för alla akutmottagningar då de blir översvämmade av patienter som vi hade kunnat ta hand om.   

I Sverige är det i år en mycket oroväckande trend som inte enbart går att härleda till en pandemi:

  • Ca 95% av antalet patienter som står i vårdkö har inte valt att skjuta upp operationen. De vill alltså få sin vård – även under en pågående pandemi.  
  • Vår egen operationskapacitet har lediga platser och i skrivande stund har vi en väntetid på 2-6 veckor. Vi vet även att branschkollegor har mer utrymme. 
  • En ögonklinik följer de striktaste hygienkraven i Sverige gällande operation. Risken för smittspridning blir minimal tack vare Folkhälsomyndighetens rekommendationer och besöksförbud på klinikerna.

En pandemi leder till en större belastning för system som i grunden har varit bristande för våra patienter. Det innebär nu att dessa brister blottas allt mer.

Vårda Ögon har sedan 1999 arbetat med ögonsjukvård – med fokus på att göra det i rätt tid. Vi väljer nu att lyfta fram ögonsjukvården i Sverige men också globalt genom vårt samarbete med Orbis International.

All statistik har har hämtats från Väntetider i Vården

Står du i långa vårdköer?

Att få rätt vård och att få det i rätt tid är något som är A och O för att få en lyckad behandling. Alltför ofta hör vi från patienter i andra regioner att de har väntat i nästan ett helt år på sin operation. Det kan innebära stora konsekvenser för patienten då riskbilden blir högre för de som inte får sin behandling i tid.

Det är bra att belysa ett exempel som gråstarr: ju mer linsen i grumlas i ögat, desto högre risk innebär själva operationen. För att inte nämna komfortaspekten där patienten knappt kan se för att klara sig i sin vardag.

Kvinna som väntar i vårdkö

Vårda Ögon har funnits i över 20 år och är idag verksamma i fyra olika regioner inom den offentliga vården med både Allmän Ögonmottagning, Gråstarroperation, Polikliniska ingrepp, Diabetesscreening samt privata synfelsbehandlingar. I dagsläget har vi utfört över 120 000 ögonoperationer.  Vårda Ögon har alltid har premierat en kvalitativ behandling med kort väntetid – det går hand i hand för ett lyckat resultat.

Vi vet att för någon som är sjuk och sitter fast i en vårdkö kan det vara en djungel att ta reda på sina rättigheter och vilka regler som gäller. Det är därför viktigt att belysa och redogöra för vissa begrepp för att du ska kunna få din viktiga vård – i rätt tid.

Vad kostar det?
Det är ungefär samma patientavgifter som när du går via den offentliga vården. Frikort och högkostnadsskydd gäller.

Valfrihet i vården
Valfrihet i vården innebär att du har en vårdgaranti om din egen region inte klarar av att hålla sig inom rimliga väntetider. Då har du rätt att söka dig till en annan region och resekostnaderna betalas av den regionen du bor i.

Vårdgaranti
För specialiserad öppenvård  där vi ingår är den nationella vårdgarantin 90 dagar. Denna tid kan vara kortare för vissa regioner.

Fritt vårdval
Med fritt vårdval innebär det att du kan söka dig till en annan region trots att du inte står i någon kö eller att vårdgarantin inte klarar kötiden. Dock måste du själv stå för resekostnaden.

Hur utnyttjar du fritt vårdval eller valfrihet i vården? 
I första hand är det enklast att du kontaktar oss så att vi kan se över möjligheterna för att du ska få din vård hos Vårda Ögon. Generellt sett har vi mycket korta väntetider, oftast två-fyra veckor per åtgärd. Har du en remiss så ber du din läkare eller optiker att skicka den till oss. Du kan även välja att skicka en egenremiss i de fall som regionerna har remisskrav.

Var finns Vårda Ögon?
Om du vill utnyttja det fria vårdvalet kan vi ta emot dig på följande ögonkliniker. Klicka dig vidare för kontaktuppgifter:

Stockholm

Göteborg

Halmstad (i region Halland måste du ha en remiss)

Malmö

Ystad

Ladda ner din egenremiss här.